28 October 2011

German Apple Strudel (Apfelstrudel)


My favorite desserts are those made with apples, and this recipe is on the top of my list!

Ingredients:
Dough-
2 cups flour
1 egg, beaten
1 tbs oil
pinch of salt
220 (+) ml water
Filling-
7-8 apples, peeled, sliced ('Granny Smith' are the best)
120 g butter
1 cup breadcrumbs
1/2 cup sultanas
1 tbs rum
zest 1/2 lemon
1/2 cup sugar
3-4 tbs apricot jam
1-1,5 teas cinnamon
melted butter, extra for pastry
egg, beaten for brushing
Method:
For making and stretching dough, see Apple Strudel recipe
Filling-
Melt butter in a pan, add breadcrumbs and fry for a minute. Set aside to cool.
Pour rum over sultanas, leave aside.
Preheat oven to 180*C (160 fan forced), grease a large baking tin.
When dough ready (stretched), mix all ingredients for filling and place along one side of pastry. Roll the filling (with help of tablecloth) to the other side, making sure to fold sides of pastry, so filling doesn't come out during baking.
Place strudel onto baking tin (shape into semicircle if doesn't fit), brush with beaten egg and bake for 45 minutes.
Before cutting and serving, dust with icing sugar.





Njemačka Štrudla sa jabukama (Apfelstrudel)

Najdrzi su mi kolaci sa jabukama; a ovaj je definitivno na vrhu popisa!

Potrebno:
Tijesto-
2 solje brasna
1 jaje, umuceno
1 K ulja
prstohvat soli
220(+) ml vode
Punjenje-
7-8 jabuka, oguljenih i sjeckanih (one sa zelenom korom su najbolje)
120 gr maslaca
1 solja suhih mrvica hljeba / kruha
1/2 solje grozdjica
1 K ruma
ribana korica 1/2 limuna
1/2 solje secera
3-4 K dzema kajsija / marelica
1-1,5 k cimeta
istopljeni maslac za prskati tijesto
jaje umuceno za premazivanje
Nacin:
Umijesite glatko tijesto od sastojaka. Pogledajte ovdje nacin i razvlacenje:
Recept za strudlu
Punjenje-
Zagrijte maslac, kratko propzite mrvice u njemu. Prelijte grizdjice sa rumom, ostavite po strani.
Zagrijte rernu na 180*C (160 sa fenom), nauljite vecu plitku tepsiju.
Kada ste tijesto razvukli, pomijesajte sve sastojke za punjenje. Nanesite na jednu stranu tijesta. Poprskajte tijesto i punjenje sa istopljenim maslacem. Zarolajte uz pomoc stolnjaka, pazeci da krajeve savijete, kako punjenje ne bi ispalo. Prebacite na tepsiju, mozete saviti strudlu kao potkovicu ako je prevelika.
Premazite umucenim jajetom i pecite oko 45 min.
Pospite sa secerom u prahu prije rezanja i sluzenja.

22 comments:

  1. Hello!Thank you for stopping by! I hope your day is a good one and that you will come back again soon. Greetings from Rio de Janeiro/Brasil!
    Nelson Souzza :)

    ReplyDelete
  2. Bravo Jasna, kada vidim da netko sam razvači kore to mi je super. Ja ih (još) nisam uspjela tako fino razvući. Možda je ovaj recept prava prilika za malo vježbe ;)

    ReplyDelete
  3. Da znas ovo je i moja najomiljeniaj strudla.Bas tako i pravim suvogrozdje u rumu.Nekako mi je to ono kad zagrizem ...prvo hrskavo pa eksplozija ukusa vica..mmmm

    ReplyDelete
  4. Waaa, thanks for this recipe. My grandmother made these for me and they looked exactly like your picture. Thanks so much!

    ReplyDelete
  5. Ja volim štrudlu i kolače s jabukama, ovo mu dođe kao all in one.Prvom prilikom mesim i pečem, malo kad "odmorim" od one rođendanske torte.Pozdrav!

    ReplyDelete
  6. Uuuuu još sa domaćim korama. Mora da je božanstveno a ovaj džem od kajsije, fenomenalno se uklapa. Paše našim hladnim danima i obilju jabuka u ponudi.

    ReplyDelete
  7. volim štrudlu od jabuka, divna ti je

    ReplyDelete
  8. sama pomisao na ovu strudlu me vrati mislima u dragi Bec...uhhhh:))

    ReplyDelete
  9. Evo je do mene doša miris jabuka i cimeta,mmmmm....

    ReplyDelete
  10. Ovo mi je najdraži kolač s jabukama. Pogotovo ako je s domaćim korama. Odmah mi se na licu pojavio osmjeh čim sam ti otvorila blog.

    Novitet mi je dodatak džema. Umjesto mrvica od kruha volim staviti mljevene orahe.

    ReplyDelete
  11. Sjajno izgleda:)i ja u štrudlu sa jabukama obično stavljam orahe ali mi se baš sviđa ovo sa mrvicam a.baš ću da probam!

    ReplyDelete
  12. Njam,obožavam štrudlu! Finoooo! Šaljem ti veliki pozdrav:)

    ReplyDelete
  13. hi jasna, great post, i always love apple strudel - wow, the apples image looks so appetizing. beautiful photos here to compliment the delicious strudel

    ReplyDelete
  14. Ясна,много обичам да точа кори,а щрудела ми е един от любимите десерти!Много хубава рецепта и невероятен сладкиш се е получил!Пресръдки ипожелание за хубав уикенд:)

    ReplyDelete
  15. fabulous looking dish..well done with your special touch..;)
    Tasty Appetite

    ReplyDelete
  16. Beautiful and delicious..also "ultimate" favorite!!!!! Love your recipe too!!!
    Have a beautiful day!!!

    ReplyDelete
  17. Ovo mi je naj najdraža štrudla :) Sviđa mi se dodatak džema! Odlično!!!

    ReplyDelete
  18. obožavam štrudlu s svim mogućim nadjevima osim maka!! a ti si još i kore radila!! savršeno!

    ReplyDelete
  19. Jasna Hello, I love strudel, my favorite desserts are also made with apples, took a look delicious!
    Kisses dear.

    ReplyDelete
  20. Savršeno Jasna ! Obožavam štrudel od jabuka, posebno kada je ovako bogat sastojcima kao što je kod tebe. Već na prvi pogleda se vidi koliko je dobar. Obavezno bilježim ovaj recept !

    ReplyDelete
  21. I'm from Portugal(Azores islands) and I have found out your blog. it's simply amazing. I loved your apple strudel.I'll be in touch, paying attention to what is happening in the other side of the world.
    Kisses
    Patricia

    ReplyDelete
  22. meni najbolja štrudla (kod mene štrukli) i najradije ih jedem baš s jabukama

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...